Fudge

Här kommer ett recept på himmelskt god fudge.

2dl vispgrädde
2dl socker
3/4dl ljus sirap
1msk honung
30 g smör

Smaksättningar
1) 1tsk flytande vaniljarom (jag tog 1,5msk vaniljsocker)

2) 50 g mörk choklad (jag blandade även i 3msk starkt kaffe)

3) 50 g Marabou choklad (har jag inte provat)

Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad gryta och låt koka på svag värme tills temperaturen uppnår 119 grader. Ta grytan av spisen och rör i honung och smör. Låt koka ytterligare 2 minuter. Ta sedan av från spisen och tillsätt smaksättningen.
Vispa tills smeten blir tjock och släpper från grytan. Olja in en form ca 12x12cm. Skrapa i smeten och låt svalna innan den ställs i kylen. Skär sedan den kalla fudgen i bitar.

Jag har ingen termometer utan kokade på känn och gjorde kulprov. Funkade bra!
Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Pelin

Den ska jag göra i helgen! Bra att du skrev att du gjort kulprov, för termometer har jag inte...kanske man borde införskaffa. Vi bakade lite julgodis i tisdags men igår tog dem slut :) Skyller på henkan haha!

2011-12-14 @ 09:46:12
Postat av: Mirjam

Det är ju risken när man gör godis tidigt. Jag nallar mest hela tiden...Såg att Ica säljer termometrar nu till medlemspris 99kr. Man kanske skulle skaffa en.

2011-12-14 @ 15:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0